Woonwerkgemeenschap Babylon uit Berg en Dal stond in de schijnwerpers bij BinnensteBuiten

Tot grote verrassing én enthousiasme werd onze woonwerkgemeenschap die op de Vijverhof in Berg en Dal gevestigd is dit voorjaar benaderd door het lifestyleprogramma ‘BinnensteBuiten’ van NPO. De redactie vond onze bijzondere manier van samenleven inspirerend en wilde deze graag delen met een breed publiek. Voor ons een prachtige kans om onze woonplek, onze waarden en onze gemeenschap aan heel Nederland te laten zien.

Image Not Found

Op 7 april vonden de opnames plaats en op 12 mei werd de uitzending uitgezonden. De aflevering is terug te zien via NPO Start en de opname van alleen Babylon is ook via een link op onze website www.woonwerkbabylon.nl te zien.

In de uitzending lag de nadruk op de duurzame en zorgzame manier waarop wij samenleven. Onze gemeenschap bestaat uit zowel sociale huurwoningen als koopwoningen en wordt gevormd door bewoners van alle leeftijden: van 0 tot 78 jaar. Juist die leeftijd inclusieve opzet ervaren wij dagelijks als een grote wederzijdse verrijking.

Naast duurzaam wonen vinden wij sociale cohesie minstens zo belangrijk. Daarom zetten wij ons actief in voor verbinding, niet alleen binnen onze gemeenschap maar ook met de hele wijk. We organiseren activiteiten waar iedereen aan mee kan doen, zoals een duurzaamheidscafé, burendagen en gezamenlijke ontmoetingen. Daarnaast beheren we een buurtapp waarin informatie, activiteiten, hulpvragen, vraag en aanbod eenvoudig met elkaar gedeeld kunnen worden.

Image Not Found

Voor de toekomst hebben wij bovendien mooie plannen. Zo willen we op ons terrein een voorzieningenhart realiseren voor de hele wijk. Bij dit ontmoetingscentrum moet onder meer ruimte komen voor een voedselcoöperatie — een voorziening waar in de omgeving veel behoefte aan is en die in het verleden ook al op deze locatie aanwezig was. Het voorzieningenhart is al opgenomen in het bestemmingsplan.

Ook buiten onze eigen gemeenschap dragen wij actief bij aan de samenleving. Via vrijwilligerswerk zijn bewoners betrokken bij de zorginstelling op het terrein. Daarnaast zetten veel leden zich in voor het stadslandbouwproject  van Nijmegen wat via de Waldboeren in Berg en Dal wordt uitgevoerd. Daar werken we mee aan duurzame voedselproductie, mogen we zelf oogsten en genieten we regelmatig samen van heerlijke gezamenlijke maaltijden.

De belangstelling voor nieuwe woonvormen groeit sterk. Daarom zetten wij ons al langere tijd in voor het realiseren van een tweede locatie voor een leefgemeenschap, zodat meer mensen de kans krijgen om op deze manier samen te wonen en leven. Met de kennis en ervaring die wij de afgelopen jaren hebben opgedaan, hopen wij daar actief aan bij te dragen. Het zou prachtig zijn wanneer ook deze nieuwe locatie in dezelfde regio gerealiseerd kan worden.

Populair