De zomer biedt welkome ruimte om even afstand te nemen van de dagelijkse drukte. Niet per se om stil te zitten, maar om met wat meer perspectief te kijken naar wat er speelt: in de samenleving, in het land, en zeker ook in de politiek. Die reflectie heeft dit jaar meer urgentie dan in andere jaren. Want met de verkiezingen van 29 oktober in zicht valt er veel te overwegen. Te veel is blijven liggen. Te veel is vooruitgeschoven. Het is de hoogste tijd om in beweging te komen!
Want eerlijk is eerlijk: we staan in Nederland wel op een kruispunt. Jarenlang is er gepraat zonder dat er echt gebouwd werd. Letterlijk, maar zeker ook figuurlijk. In Den Haag werd wel eindeloos gewikt en gewogen, maar veel te weinig opgepakt, aangepakt en doorgepakt. Grote dossiers: de stikstofproblematiek, de toeslagenaffaire, de schadeafhandeling in Groningen en het moeizame en hoogst merkwaardige proces rond de Spreidingswet. Allemaal bleven ze liggen, óf sleepten zich met tergende traagheid voort. Ook de woningnood, het verbeteren van de bestaanszekerheid, de hervorming van de jeugdzorg en het halen van klimaatdoelen schreeuwen om keuzes die al te vaak vooruitgeschoven zijn.
Deze lijst met probleemdossiers is verre van compleet. En het zijn stuk voor stuk ontzettend moeilijke opgaven, daar moeten we eerlijk over zijn. Niemand heeft de snelle oplossing paraat. Maar als je niet begint, gebeurt er zeker niets.
Gemeenten voelen die stilstand dagelijks. Terwijl de verwachtingen richting lokale overheden toenemen, blijft landelijke regie en ondersteuning achter. De ruimte om écht lokaal beleid te voeren is steeds kleiner geworden, terwijl de maatschappelijke druk toeneemt. Wij willen wel doen, maar dan moet dat ook kúnnen.
Wat me zorgen baart, is dat de landelijke politiek steeds vaker lijkt te draaien om winnen in plaats van dienen. Om het uitvergroten van verschillen in plaats van het zoeken naar verbinding. Terwijl juist nú behoefte is aan bestuurders die het algemeen belang centraal durven stellen. Niet ieder voor zich, maar samen, met richting, daadkracht en realisme.
Daarom is mijn oproep aan de inwoners van Berg en Dal simpel: neem de komende verkiezingen serieus. Kijk verder dan de koppen en de slogans. Lees partijprogramma’s, kijk naar de mensen achter de lijsten. Hebben ze ervaring met uitvoeren? Met luisteren? Met het nemen van lastige, maar noodzakelijke besluiten?
Laten we deze zomer niet alleen gebruiken om op adem te komen, maar ook om vóóruit te kijken. Als burgemeester geef ik geen stemadvies voor links of rechts of middendoor. Maar wél roep ik u op: gebruik uw stem. Kies bewust. Want uw stem doet ertoe.
We staan voor vraagstukken die vragen om samenwerking, solidariteit en nieuw vertrouwen. Daar komen we alleen uit met mensen die verantwoordelijkheid durven nemen en die bereid zijn het verschil te maken. Niet met grote woorden, maar met concrete daden. De tijd van uitstel is voorbij. Dit is het moment om te kiezen voor beweging. Want als we dat samen doen, kunnen deze verkiezingen wel degelijk het begin zijn van iets beters. En dat verdient dit mooie land!
Mark Slinkman
Burgemeester van Berg en Dal
m.slinkman@bergendal.nl


