Ze zijn er nog – verstandige mensen die maatschappelijke problemen analyseren en een oplossingsrichting proberen aan te geven. Die zich baseren op feiten en wetenschappelijk onderzoek en op een reële en fatsoenlijke manier oplossingen aandragen. Die positief denken en ervan uitgaan dat de meeste mensen dat doen. Dat het hierbij zelfs om de meerderheid van de Nederlandse kiezers zou gaan.
In Buitenhof-tv van 05 oktober gaven de voorzitter van de SER (Kim Putters) en de vice-voorzitter van de VNG (VVD-burgemeester van Doetinchem, Mark Boumans) er blijk van zulke positieve mensen te zijn. Ze gaven aan Nederlanders, die de chaos en de polarisatie helemaal beu zijn, een enorme steun in de rug. Lieten zien dat ze niet alleen staan, maar juist met velen zijn.
Beiden deden een beroep op de Haagse politici om te stoppen met elkaar op voorhand af te wijzen als samenwerkingspartner: “Voer een campagne met de standpunten van je eigen partij! Over de verschillende manieren waarop je problemen kunt aanpakken. Verschil tussen partijen is er en mag er ook zijn. Maar denk wel in oplossingen en niet in problemen. En hou je fatsoen tegenover elkaar!
Kies een aantal problemen uit die stante pede moeten worden aangepakt en waar nu al minstens 2 jaar helemaal niets aan gebeurt. Voorbeelden: 1. Verduurzaming; 2. Migratie; 3.Woningbouw; 4. Veiligheid; 5. Stikstof. Stap over je eigen schaduw heen, want het zijn problemen die om een oplossing schreeuwen!
Laat je verhaal niet afhangen van onderbuikgevoelens. Laat je niet sturen door de mogelijkheid van kortstondig politiek gewin. Denk vooral over de iets langere termijn. Langer dan 4 jaar in ieder geval.” Dat was globaal hun verhaal.
Ikzelf zou er voor die politici nog aan toe willen voegen: “Je bent een volksvertegenwoordiger! Laat je opstelling niet bepalen door adepten van Trump, Erdogan, Orban, Nethanyahu, Poetin of andere obscure figuren, die hun eigen macht belangrijker vinden dan het welzijn van de bevolking. En die dat elke dag ongegeneerd laten blijken.”
En voor de lezers: “Als je nog ergens een verloren uurtje vrij hebt: Kijk dit programma van Buitenhof-tv terug. Het is de moeite waard. Laat je niet meeslepen in de zompige krochten en de slemp van de social media en hun leugens, hun ongefundeerde kretologie en hun loze oneliners. Er zijn namelijk geen simpele oplossingen.”
Sagittarius

