Geduld is een schone zaak
Democratie kost tijd, ik heb het al eerder gezegd. Vanavond werd er wel heel veel geduld gevraagd, vooral van het in groten getale aanwezige publiek. Dat zat om acht uur klaar om, samen met de directeur Sietse Jager van Museumpark Orientalis, het blijde nieuws in ontvangst te nemen dat Orientalis voortaan op structureel geld kan rekenen van de gemeente. Dat het een hamerstuk zou worden was al wel duidelijk na de carrouselvergadering van vorige week. Maar voordat de raad aan dit agendapunt toekwam waren we anderhalf uur verder. Het was namelijk zo dat er, vanwege het aantreden van de nieuwe gemeenteraad, ook een aantal functies in allerlei commissies opnieuw bezet moesten worden. Voor de meeste functies waren meer kandidaten, blijkbaar zijn het eervolle klussen. Dus er moest gestemd worden, maar omdat de stemmen een paar keer staakten waren er uiteindelijk drie stemrondes nodig, plus evenzoveel schorsingen, om alle poppetjes op hun plek te krijgen. En, heel goed, het proces is zo ingericht dat niemand weet wie op wie gestemd heeft.
Orientalis kan door
Blijde gezichten bij de medewerkers en vrijwilligers op de publieke tribune nadat de enige motie was ingetrokken, of beter gezegd ‘bewaard voor een latere fase in de ontwikkeling van Museumpark Orientalis’. Het was ook niet een motie tegen de voorgestelde structurele subsidie, maar een voorstel van de VVD om ook alvast aan de slag te gaan met een al eerder gelanceerd idee, namelijk om van de basiliek op het terrein een hotel te maken en dat te gaan exploiteren. De motie haalt het niet. Hoho, wacht even, niet te veel tegelijk aanpakken is het motto voorlopig en daar is iedereen het mee eens, eerst werken aan een in de basis gezond en sterk Orientalis. Klinkt verstandig.
Zorgzame buurt en Vliegend Hert
Er zijn al een tijd plannen voor een zogenaamde ‘zorgzame buurt’ op Dekkerswald. Dat is een buurt die zich richt op ‘samen leven, met een mix van woningen, zorg en ruimte voor ontmoeting en natuur’, aldus de toelichting bij het agendapunt. Al met al gaat het om max.395 woningen die daar gebouwd zouden kunnen worden. Maar zover is het nog niet, eerst moet het omgevingsplan-zoiets als bestemmingsplan- worden goedgekeurd, vanavond staat dat op de rol. Er zijn 15 zienswijzen ingediend, oftewel bezwaarschriften. Zoals te verwachten staat niet iedereen op en om Dekkerswald te juichen bij het idee dat het afgelopen is met de rust daar. En dan hebben we daar ook nog het Vliegend Hert, die grote vliegende kever met een gewei als een hert, weet u wel? Ze zijn er bijna niet meer, moeten we die kever opofferen en evengoed meegaan in het idee dat er in de bouwplannen ruimte is voor de natuur? En is dat concept van ‘zorgzame buurt’ eigenlijk wel levensvatbaar in het individualistisch gerichte tijdperk waarin wij leven? Het omgevingsplan wordt door de raad aangenomen, maar wel met de aantekening dat er nog het een en ander aan overleg nodig is met de mensen die hun bezwaren hebben geuit.
Opvang asielzoekers in Ooij
De 64 bewoners zitten inmiddels in het Fletcher Hotel, de raad vraagt aan de burgemeester: gaat het goed daar? Er komt een en ander van de grond qua vanuit de dorpsgemeenschap, zo blijkt. Onlangs was er een gezamenlijke maaltijd in De Sprong, waar een groep vrijwilligers had gekookt. Zorgelijk is dat de kinderen nog altijd niet naar school gaan, daar gaan we ons in de komende weken sterk voor maken aldus de burgemeester. Helemaal rustig is het daar nog niet. Zo kwam er op 27 mei een anoniem bericht binnen bij de gemeente, geschreven namens ‘inwoners Ooij’, waarin melding werd gedaan van een situatie waarin een meisje zich bedreigd voelde door vier jonge mannelijke asielzoekers die achter haar liepen en haar zouden hebben gehinderd bij het uitlaten van haar hond. De burgemeester legt uit wat er met deze melding is gedaan. De schrijver van het bericht is bekend en er is twee maal een gesprek geweest met het meisje en haar moeder met de politie erbij. Daaruit blijkt dat er geen fysiek noch verbaal contact is geweest. Er zijn geen strafbare feiten gepleegd, het meisje voelde zich onveilig en dat is natuurlijk heel naar, maar er is niets gebeurd en ze heeft ook geen aangifte gedaan. Ook de schrijver van het bericht had trouwens aangifte kunnen doen, dat kan als je denkt dat er iets verkeerds aan de hand is. Daarna heeft hij (het is dus een hij) nog een keer olie op het vuur willen gooien door naar de opvang te gaan en te dreigen door te zeggen dat de boel escaleerde en dat er een knokploeg onderweg was vanuit Loosdrecht. Heel vervelend allemaal, maar ‘ik hoop dat we deze bladzijde kunnen omslaan en ons focussen op een goed verloop van de opvang’, aldus de burgemeester.
Overstreek N325
Tot slot: fijn dat er nu eindelijk stoplichten komen op de gevaarlijke oversteek op de N325, maar kan die snelheid vanaf Traianusplein niet terug naar max 50 inplaats van 70 km? Dat is toch veel veiliger voor degene die willen oversteken? Gemeente Nijmegen had zelf al de gedachte geopperd om het bord ‘einde bebouwde kom Nijmegen’ iets naar beneden op te schuiven zodat alle autoverkeer tot aan de oversteek gedwongen 50 km zou moeten rijden. Toch is deze oplossing afgeketst, aldus de wethouder, want er is daar geen bebouwing meer ‘dus dan werkt het niet’. Op dit moment laten we het zo, is haar antwoord op vragen uit de raad, maar in de toekomst blijven we wel kijken of er toch extra snelheidsverlagende maatregelen nodig zijn. Niemand wil het nu laten aankomen op vertraging na de 9 jaar die we hier al over bezig zijn, alsjeblieft zeg. Zo is dat.
Tot de volgende keer,
Ineke van den Berg









